27-09-2012

meidoornbessen als hartversterker


De meidoorn wordt al heel lang gebruikt bij verschillende problemen met het hart, zo heeft het o.a. een "regenererend vermogen op de hartspier", m.a.w., het kan een verzwakte hartspier herstellen na b.v. een hartinfarct. Het is meestal de bloesem die bij deze aandoeningen wordt gebruikt en je zult snappen dat, ook al is de meidoorn een zeer veilig kruid, zo een behandeling buiten de 'huis-, tuin- en keuken' oplossingen valt.

Ook de rijpe, rode bessen van de meidoorn hebben een klik met ons hart. Je kan ze gebruiken om er een medicinale wijn van te maken die het wat oudere hart versterkt.
Ook de doorbloeding van de haarvaatjes wordt verbetert, wat interessant kan zijn voor mensen die altijd koude vingers hebben.

Je neemt een fles wijn en je haalt er één glas uit. Wat je daar mee gaat doen mag je helemaal zelf beslissen. De ruimte die dat creëert vul je op met bessen, ongeveer 1/5 deel van de fles, zo'n 50 gram bessen. De bessen kneus je wel eerst even zodat de goede eigenschappen kunnen ontsnappen. Gebruik ook alleen verse bessen. Je kan zowel witte wijn als ook (misschien nog wel beter) een rode wijn gebruiken.
Er gaan ook nog 2 eetlepels honing bij, en je laat de fles rustig 2 weken staan.


De bessen zullen na ongeveer een dag naar beneden gaan zakken en hun kleur verliezen en dan, schrik niet, vormt er zich een vreemd laagje boven de bessen. Je middeltje is niet bedorven, dit is normaal!


Na twee weken zeef je de bessen én het bezinksel eruit door een doek en de wijn gaat terug de fles in.
Drink hiervan nu elke dag een borrelglaasje.

Zitten er nog veel meer meidoornbessen aan de struiken bij je in de buurt?
Ze zijn eetbaar maar zelf vind ik ze niet zo lekker. Ze zijn behoorlijk melig. Je kan er, samen met wat appeltjes, b.v. een jam van koken, die dan natuurlijk ook alle goede eigenschappen van deze hartbeschermende besjes in zich heeft.
Maar denk niet alleen aan jezelf, stop ook een paar zakjes met bessen in de vriezer.
Als het een koude, strenge winter wordt, zullen de vogels je daar zeer dankbaar voor zijn!

15 opmerkingen:

  1. Mooie bessen en nog goed voor ons ook. Nu op zoek gaan naar een meidoornstruik,hm....
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als kind plukten wij ze al en aten ze, onderweg van school naar huis, op.....Vonden ze toen best wel lekker, maar toen had je ook niet zoveel natuurlijk (heb het over 50 jaar geleden).........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een meidoornstruik gevonden. Onze zwager heeft een verdikte hartspier door lang ene hoge bloeddruk te hebben gehad. Misschien gaat een borreltje daar ook voor helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks for sharing this. I found it very interesting :) Also, thank you for stopping by my blog, I greatly appreciate it!

    Blessings,
    Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat heb ik nou altijd al willen weten als ik die bessen zag hangen - of je ze ook eten kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikzelf ben er nu 83. Van mijn vader leerde ik, toen ik jong was en er nog veel weiden met meidoornhagen waren afgesloten en die het ook van zijn moeder wist (toen was er nog geen pillerij) dat de meidoornbes lekker eetbaar was na een paar nachtvorsten. Heb het als jong geprobeerd en vond het best te snoepen. Maar ja, vader had het gezegd en toen was dat nog de waarheid.
      Daag van Joske

      Verwijderen
  6. Echt een hartversterkertje dus. Maar mensen die dat woord gebruiken, denken meestal aan iets heftigers ;-)
    Dit is dan een mooi alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I'm going to try this-thanks for sharing!
    we like the same things.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je voor de info!
    Moet je de fles wijn wel weer lucht dicht maken? met zo een pompje? weet even niet hoe het heet:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de smaak van de wijn kan dat beter zijn, zelf gebruik ik dat niet. De werking wordt er niet door beïnvloed.

      Verwijderen
  9. Wat een fantastisch recept, dank je wel, ik ga het zeker uitproberen! Sluit jij de fles weer af met zijn kurk of de schroefdop, en is er geen kans dat de fles dan 'ontploft' ivm gisting?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De medicinale werking was mij niet bekend tot het moment dat iemand mij daaraan herinnerde nav een schilderij van me met meidoornbessen. Interessant. Klik desgewenst www
    janteunissen.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van mijn cardiologe kreeg ik het advies meidoorn te eten.
    Voor mij een geweldige tip. Hartritme stoornissen
    na een paar dagen weg.Dan vergeet je ze te nemen.
    Echter, als het weer begint,neem je ze weer.
    Het feit, dat het dan weer beter gaat is veelzeggend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig recept, hartelijk dank voor het delen! Bij mij spoot het er na twee weken uit als champagne. Moet de wijn in de koelkast worden bewaard nadat de bessen eruit zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je hoeft de wijn niet in de koelkast te bewaren, normaal gesproken gaat het niet gisten. Dit lijkt op een spontane gisting (gebeurd een heel enkele keer).

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips