08-09-2014

vanille-olie


Vanille olie kun je heel eenvoudig zelf maken door een aantal vanillestokjes in de lengte half in te snijden en de peulen vervolgens in een flesje te doen (kleinsnijden kan natuurlijk ook). Giet er dan wat zonnebloemolie over en laat het een paar weken op een warme plaats trekken. Hoe meer peulen je gebruikt, hoe sterker de olie, dat is logisch. Zorg er wel voor dat er niets boven de olie uitsteekt. 

Deze olie ruikt echt heerlijk en je kan het gebruiken in verschillende recepten zoals b.v. deze vanillemuffins:

Verwarm de oven op 200 graden 
Je hebt nodig:
-250 gram bloem
-60 gram honing
-3 th.l. bakpoeder
-1 ei
-80 ml vanille olie
-150 gr melk
-iets zout
Doe alle "natte" ingrediënten in een kom en mix goed.
Voeg het meel, bakpoeder en zout toe.
Doe het in de muffinvormpjes


Zet het 20-25 minuten in de oven.


Lekker met wat honing ertussen.


Mocht je nu eens een beetje olie overhouden dan kun je dat prima gebruiken als massage olie!
De geur is heerlijk, haast bedwelmend, maar pas op...............
(vanille is óók een afrodisiacum ;-)

8 opmerkingen:

  1. :-) Bij alles wat over vanille gaat, moet ik aan ons jongste meisje denken - nu 7. Ze zei heel lang 'kamille'' tegen vanille. Als we een ijsje aten, vroeg ze een bolletje met kamille :-)! Dus misschien maak ik dit wel eens, uit nostalgie ! Wat wilde ik nog wel dat ze zulke grappige dingen zei !
    Dankje voor al je ideetjes,
    Trui

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh.. ben dol op vanille!! Van een vriendin kreeg ik speciale vanillestokjes uit Madagaskar, meegebracht door haar dochter die daar heen was geweest.. Ze wachten op een heel speciale bestemming, en ik weet nu welke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak vanille-extract op dezelfde manier, maar dan met wodka i.p.v. olie. Dit is ook nog een goed idee, anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had nog nooit van vanille olie gehoord. Maar ik ben dol op vanille en ik gebruik best vaak olie in recepten, dit is echt een goede (en hopelijk lekkere) tip. Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan je ook een ander soort olie gebruiken? BV olijfolie?
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan ook. De geur zal iets anders worden omdat olijfolie sterker ruikt dan zonnebloemolie.

      Verwijderen
  6. Klinkt lekker, zeker die muffins!! enne.. we zullen oppassen hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips